Márciusban indított autóápolási mini sorozatunk újabb résszel bővül. Cikksorozatunkban végigvesszük az autóápolás lépéseit és buktatóit, hogy profi munkát végezhessetek otthon. Az első részében (link) megnéztük, hogy milyen a kímélő, autónk fényezését lehető legkevésbé igénybevevő autómosás. A második részben (link) a fényezés minőségének javításáról, a karcok eltüntetéséről, illetve védelméről volt szó. Most, hogy kívülről végre ragyog az autónk, mint Salamon töke J, végre nekieshetünk a beltér tisztításának és ápolásának is. A hasznos információkat ezúttal is a világszerte elismert, autóápolási termékeket gyártó AUTOGLYM szolgáltatja.
Az autó belterének tisztántartása folyamatos odafigyelést igényel. Tudnunk kell, hogy a por és kosz jelenléte a beltérben ugyan úgy minden baj forrása, mint a fényezésen. A por dörzshatása koptatja azokat a felületeket, amikkel gyakran érintkezünk (ajtókárpit, ülések, kormány, kezelőszervek stb.), de a műszerfal karcos műanyag borítása is zavaró látvány egy igényes autótulajdonos számára. Amennyiben szeretnénk megelőzni az ilyen problémákat, legkifizetődőbb ha rendszeresen porszívózzuk a szőnyegeket és üléseket, illetve tisztítjuk és ápoljuk a műanyag elemeket. A makacs foltok és kellemetlen szagok kialakulását is megelőzhetjük így. Különös odafigyelést igényelnek a bőr kárpitok, amik rendszeres ápolás mellett évtizedekig képesek megőrizni újszerű állapotukat, de ha koszosan használjuk őket és nem pótoljuk a bőrből, a napsütés hatására folyamatosan távozó esszenciális olajakat, gyorsan kiszáradnak és berepedeznek, ami nem túl felemelő látvány. Feltételezzük most azt, hogy van az olvasók között olyan, aki az idő hiánya vagy csak egyszerűen lustaság miatt mégis elhanyagolta az autóját, ezért tiszta kosz és folt minden az autóban. Hogy érdemes nekikezdeni a feladatnak?
A beltér rendszeres tisztításával és ápolásával megelőzhetjük az szövetek és műanyagok maradandó károsodását
Első lépés – Lomozás és porszívózás
Sajnos az autó olyan, mint egy lakás, amit idővel hajlamosak vagyunk túlzottan is belakni. Pakoljunk ki minden fölösleges kacatot és gyűjtsük össze a felhalmozott szemetet. Ha ezzel megvagyunk, neki is állhatunk a takarításnak. Kezdjük egy alapos porszívózással! Haladjunk fentről lefelé. Ha a műszerfalat is porszívózni szeretnénk legyünk óvatosak és a porszívó végét ne tologassuk a felületen, mert csúnyán megkarcolhatjuk. Ha nincs kefés porszívóvégünk, használjunk inkább egy puha ecsetet és tereljük vele a port a cső vége felé. Kapcsoljuk be a ventillátort, hogy a szellőzőt is ki tudjuk porszívózni, így elkerülhető, hogy az első beindításkor telefújjunk porral mindent. Vegyük ki a szőnyegeket és ne feledjük az ülések alatt és mellett található réseket sem, mert bosszantó lesz utólag felfedezni a kardánbox mellett elbújt morzsákat és porcicákat.
Szedjünk ki minden kacatot az autóból és alaposan porszívózzuk ki, ügyelve az eldugott részekre is.
Ha ezt a műveletet kellő rendszerességgel elvégeztük, és a gyerekek sem maszatolták össze a kárpitot, már csak annyi a dolgunk, hogy megtisztítsuk az üvegeket és 1-2 havonta leápoljuk a műanyagokat. Nem is olyan nehéz ez… 5-10 perc alatt elvégezhető. De mit tegyünk, ha nagyon elhanyagoltuk az autót és a gyerekeknek hála a kárpitok is tele vannak beazonosíthatatlan foltokkal.
Második lépés – Kárpitok tisztítása
A kárpitok tisztítása nem csak esztétikailag fontos feladat. Minél tovább használjuk koszosan az üléseket, annál hamarabb kopik, rojtosodik, repedezik meg és a beszáradt foltokat annál nehezebb lesz eltávolítani. A kellemetlen szagok kialakulásáról meg ne is beszéljünk. Jobban mondva beszéljünk, és előzzük meg azzal, hogy időben eltüntetjük a kárpitokból, szőnyegekből a foltokat. Ha jó minőségű kárpittisztítót (beltér sampont) választunk, gyerekjáték az egész. Permetezzük be a beltérsamponnal a tisztítandó felületet (nem kell eláztatni) és hagyjuk 1-2 percig hatni. Ezután egy jó nedvszívó képességű mikroszálas kendővel alaposan dörgöljük át, ügyelve arra, hogy a kendőt folyamatosan forgassuk. A kendőt rendszeresen öblítsük ki, mert rengeteg koszt fog magába szívni és egy idő után telítődik. Nagyon makacs foltok esetén finoman dörzsöljük át a felületet egy enyhén nedves szivaccsal. Szisztematikusan haladjunk fentről lefelé, kezdve a fejtámlákkal (ha szükséges, a tetőkárpittal). Ugyanezzel a készítménnyel tisztíthatjuk meg az összes műanyag elemet, biztonsági övet és a védett bőrkárpitokat is.
Nem feltétlen szükséges szőnyegtisztító gépet bérelnünk, megoldhatjuk kézzel is a kárpitok tisztítását
A bőr kárpitok tisztítása és ápolása még fontosabb feladat, ha szeretnénk megőrizni újszerű állapotát a több százezer forintért vásárolt extránknak. Nem csak az autó használatát tesszük így kellemesebbé, de a majdani értékesítését is jelentősen megkönnyítheti a megfelelő ápolással elérhető állagmegóvás. Fontos, hogy olyan speciális bőrtisztító készítményt válasszunk, ami nem szárítja ki a bőrt és kímélő módon, de hatékonyan tisztítja meg a szennyeződésektől. Csak permetezzük a bőrre, hagyjuk hatni pár percig. Ha ráncos és erősen szennyezett a felület, egy finom kefe használatával alaposabban meg tudjuk tisztítani. Most, hogy a bőrüléseink visszanyerték eredeti színüket, már csak vissza kell állítanunk a természetes olajtartalmukat és meg kell védenünk a környezeti hatásoktól. Ennek érdekében rendkívül fontos, hogy évente 2-3 alkalommal kezeljük bőrápoló balzsammal. Használatával a bőr megőrzi eredeti rugalmasságát, nem fog berepedezni és jobban ellenáll a szennyeződéseknek.
Ha még időben orvosoljuk a problémát, a bőr kárpitokkal csodát lehet művelni egy egyszerű tisztítással
Harmadik lépés – „Apróságok”
Túl vagyunk a nehezén… Már csak az apróságok vannak hátra, mint például az üvegtisztítás, a műanyag felületek tisztítása/ápolása és az esetleges kellemetlen szagok megszüntetése. Erősen szennyezett üvegfelületek tisztításához használhatunk üvegpolírt, ami az üvegre kenve magába szívja a felület egyenetlenségeiből, karcaiból a szennyeződéseket, makulátlan üvegfelületet eredményezve. Mivel a vizet és a párát a kosz köti meg, az így kezelt üveg nem párásodik és „taszítja” a vizet. Ez az eljárás egy picit lassabb, mint ha folyékony üvegtisztítót használnánk, de alaposabb is. Évente 3-4 üvegpolíros kezelés általában elegendő. Az üvegek tisztaságát szinten tarthatjuk, vagy a kevésbé szennyezett üvegeket gyorsan letakaríthatjuk egy gyors folyékony üvegtisztítószerrel.
A műanyag elemeket (műszerfal, középkonzol stb.), a már jól bevált beltér samponnal tisztíthatjuk meg. A műanyagok ápolására is célszerű egy minőségi műanyagápolót választani, amivel magas és selyemfényű felület is kialakítható és egy tartós, antisztatikus védőréteget képez a műanyagokon, aminek köszönhetően hónapokig, csak egy mikroszálas kendőre lesz szükségünk az így elért állapot szinten tartására. A műanyagápolót ne permetezzük közvetlen a műszerfalra, mert csúnyán összemaszatolhatja a szélvédőt, plusz munkát okozva nekünk. Célszerűbb egy szivaccsal, vagy ronggyal felvinni az ápolni kívánt felületre.
A kellemetlen szagok forrásai lehetnek, a kárpitra folyt élelmiszerek, dohányfüst, háziállat és az elhanyagolt klíma berendezés. Ezek a problémák nem csak a szagok miatt kellemetlenek, de higiéniai problémákat és fertőzéseket is okozhatnak, különösen a klíma rendszerben szaporodó baktériumoknak köszönhetően. Amennyiben a kárpitok alapvetően tiszták, csak dohány, vagy állat szag terjeng az autóban, használhatunk szagűzőt, ami a kárpitokra és szőnyegekre permetezve hatékonyan szünteti meg a szagokat és kellemes friss illatúvá varázsolja az autónkat. A klímából terjengő bűz kialakulását pedig egyszerűen megelőzhetjük, klímafertőtlenítő használatával, amit egyszerűen az utastérbe helyezve kell aktiválni. Az autót járatva a klímát bekapcsolva és belső levegőkeringetésre állítva 10 perc alatt elvégezhető ez a művelet. Évente két kezeléssel megőrizhető a klíma baktérium és szagmentes állapota.
Egy jó minőségű műanyagápoló is nagyban megkönnyíti autónk belterének tisztán tartását
Végre kívül-belül megszépült az autónk, így már csak egy elintézetlen feladat maradt, a motormosás/ápolás. Sajnos a legtöbb autótulajdonos elhanyagolja ezt a feladatot a lehetséges elektromos problémák miatt, vagy egyszerűen azért, mert „soha” nem nyitja fel a gépháztetőt. Ám ha valaki igazán igényes az autójára ezt a feladatot is el kell végeznie. A következő részben tehát a motortér tisztításának a lépései következnek.
Reméljük, hogy az eddig megjelent cikkek alapján minden, az autóápolás iránt érdeklődő olvasónak sikerül a lehető legkisebb erőfeszítéssel, gyorsan kicsinosítani a járgányát kívül-belül!
ui: Készüljön fel mindenki aki megfogadja tanácsainkat, az ismerősök szűnni nem akaró elismerő megjegyzéseire 😉
Mindenkinek kellemes autóápolással töltött, napos hétvégéket és balesetmentes közlekedést kíván az AUTOGLYM!
én vettem egy autogym börtisztitót és nem ér semmit! nem tudom vele normálisan kitakaritani az autom üléseit! vahy vmit rosszul csinálok!annyirra dicséerték hogy jó…….
Kedves Gergő,
Látatlanban sok okosat nem tudok mondani. Nem véletlen, hogy dicsérik a bőrtisztítót, mert tényleg szépen és hatékonyan teszi a dolgát. Természetesen előfordulhatnak olyan extrém szennyeződések amiket nem lehet eltávolítani ezzel a technológiával. Olyan nem extém eset is gyakran előfordul, mint például a világos színű bőrökön egyes farmerfestékek nyomai, (bár néha ez is megoldható) amit sokszor csak a bőr újrafestésével lehet eltüntetni. Szumma szummárum, látnom kellene róla legalább 1-2 fotót…
Üdvözlettel:
Tóth Attila
Szeretnek erdeködni, hogy az ajto strukturalt müanyag boritasan levö ki be szallas nyomokat tudja e csökkenteni vagy eltüntetni a
vinyl-and-rubber-care termek?
Plusz hogy ez alkalmas e a puha kivitelü müszerfal apolasara is?
Kedves Norbert,
A cipőnyomokat, amennyiben rárakódott a cipőtalp gumija, a magicsponge-al lehet leradírozni, de a karcokat nem lehet eltüntetni. Természetesen a műanyagápolók valamennyire javítanak az összképen, de megszüntetni nem tudják az ilyen sérüléseket. A VRC használható mindenféle műanyagon.
Köszönöm!
Érdeklődnék szeretnék, tetőkárpítot takarítottam k2-es szövet tisztítóval, ráfolyt a műszerfalra”fekete” letöröltem és a műszerfal foltos és fehéres maradt, mind ha megmarta volna töröltem mindennel de olyan maradt, befújtam műszerfal ápolóval úgy eltűnt de gondolom az ideiglenes csak, lehet-e még valamit kezdeni vele?
Kedves Tito,
Látatlanban nem igazán tudok mit mondani, mert nem használtam még K2 termékeket 🙁
Kedves Attila!
Nekem a következő problémám van:
Sajnálatos bénaságomnak köszönhetően sütőolaj borult az autóm padlókárpitjára, amit már 100 különböző módszerrel próbáltam eltávolítani, eddig sajnos sikertelenül. A szagokról nem is beszélve…
Erre van esetleg valami ötleted?
Előre is nagyon szépen köszönöm a választ!
Szia
Őszintén szólva még nem találkoztam pont ilyen problémával, de ha sok sütőolaj folyt ki, akkor valószínűnek tartom, hogy csak úgy lehet korrektül kezelni a problémát ha a komplett padlókárpitot kiszeditek és gazdagon vegyszerezett, bő vizes alapos mosásnak vetitek alá. Az egész anyagot át kellene hogy járja egy erősen zsíroldó hatású termék és utána ha szükséges, be lehet permetezni szagsemlegesítővel.
Kedves Attila!
Köszönöm a választ.
Igen, a következő lépésnek mi is ezt gondoltuk. Csak előtte meg szerettem volna bizonyosodni arról, hogy nincs más járható út.
Valószínűleg a padlókárpit alatt lévő szigetelőanyagot kicseréljük, a kárpitot pedig megpróbáljuk kitisztítani az általad leírt módon.
Köszönöm még egyszer.
További szép napot kívánok!
Üdv,
Érdeklődni szeretnék, hogy hogyan tudnám eltüntetni a bőrülésemről a penésztisztító által hagyott foltokat ?
Sokáig állt az autóm a garázsban és a bőrülések bepenészesedtek, lefújtam penésztisztítóval, áttöröltem meleg vizes ruhával, de foltos maradt… Fogalmam sincs, hogyan tudnám eltüntetni, ha ellehet őket.
Kedves Márió,
Sok okosat nem tudok mondani, mert még nem találkoztam ilyen problémával. Ha nem jön ki a Leather Cleaner vagy az Interior Shampoo-val, akkor lehet, hogy már csak a bőr újrafestése lesz a megoldás 🙁
Mindenképpen bőrös szakembernek kellene megmutatni!
Köszönöm a választ, megpróbálom az ajánlott termékeket, ha nem járok sikerrel, akkor megy szakemberhez az autó. Drága szép kis cabriom. 🙁
Lenne egy kérdésem!a fiam a szobában a szőnyeget takarította ki műszerfal tisztítóval.azóta csúszik a szőnyeg és az egész szoba mivel lehetne ki takarítani a szőnyeget és a szobát hogy ne csúszón ennyire?
Kedves Marianna,
Ha csúszós lett minden, akkor gyanítom, hogy nem a tisztítóval próbálkozott, hanem a Vinyl & Rubber Care nevű műanyagápolóval. Ha tényleg így van, akkor az Interior Shampoo nevű beltérsamponnal kellene mindent áttörölni.
Üdv!
Meg tudná valaki mondani,hogy a beltérben a müszerfalat hogyan lehet úgy áttörölni,hogy az ne maradjon tiszta szösz?Kb 30 darab különféle törlökendöt vettem eddig,drágábbnál drágábbakat.De bármelyikkel törlöm át csak még csúnyább lesz mint volt.Tiszta szösz az egész…..Nedves törlökendöt is próbáltam már.Az meg nem szárad foltmentesen.A mőanyag részek hol fényesek,hol mattak lesznek…..
Szia
Milyen szösz van rajta? Még nem találkoztam ilyen problémával…
Porszívózd le úgy, hogy egy puha ecsettel terelgeted a koszt a porszívócső felé. Utána töröld át a műszerfalat Interior Shampoo-val, majd mehet rá a Vinyl & Rubber Care, ami egy antisztatikus bevonatot fog rajta képezni.
Babatorlokendovel tisztitom a műszerfalat és nekem bevált.
Üdv. Segítséget szeretnék kérni tőletek. Ti biztos jártasabbak vagytok ebben a témában mint én. Van egy katonai teherautóm, ami 30 évig állt, szinte nem is volt használva. Csupán csak a por lepte el… A nyáron itthon kibeleztem a belsejét, kitakarítottam minden részét. Nekiállítam az üléseket kimosni, elég jól is sikerült kitisztítanom. Gyönyörűen kiszáradt a napon! Azt tudni kell hogy műbőr és csak piszkos volt, tehát gondolok itt olajfoltok és egyéb szennyeződések nem voltak rajta talállhatók.Mivel hogy 30 éves az ülés is így kicsit fakó már, szeretném valami jó kis bőrápolóval kezelésbe venni. Hátha visszaad neki egy kis színt, de főképp a bőrápolás a lényeg. Kérdésem az volna,hogy tudnátok nekem valami jó kis ápolószert (valami olaj féleséget) ajánlani az üléseimhez ? Köszönöm mindenkinek aki ezügyben próbál segítséget nyújtani. Minden jót!
Szia
Bőrápolóval át lehet kenni, de nagy csodára ne számíts, mert ha a műbőr akkor az nem fog felpuhulni az ápolótól. Esetleg műanyag regenerálóval (Bumper & Trim Gel) lehet érdemes átkenni, mert az élénkíthet a színén, de a használata után a felesleget le kell törölni, hogy ne tegye tönkre a ruhádat ha beleülsz.