Most, hogy végre elolvadt a sokak által hiányolt, de az autósoknak sok bosszúságot okozó hó, és a hőmérséklet is kezdi megközelíteni az autómosáshoz minimálisan elvárható szintet, elérkezett az idő, hogy elindítsunk egy mini sorozatot a profi autóápolásról. A hasznos információkat a világszerte elismert, autóápolási termékeket gyártó AUTOGLYM szolgáltatja. Cikksorozatunkban végigvesszük az autóápolás lépéseit és buktatóit, hogy profi munkát végezhessetek otthon, vagy ha erre nincs lehetőségetek, kellő ismeretek birtokában tudjátok megválasztani azt a mosót, ahol megfelelő minőségben képesek megtisztítani szeretett autóitokat.
Amennyiben nincs lehetőség saját kezűleg lemosni az autót, keressünk igényes szakembert!
Az ápoltság és igényesség egyik mércéje – azon túl, hogy tiszta ruhában és ápoltan jelenünk meg – az, hogy milyen autóból szállunk ki. Természetesen itt az autó ápoltságára és tisztaságára gondolunk, nem az értékére. Vagyunk néhányan, akik csak kívül-belül tiszta autóban érezzük jól magunkat, de nem mindegy, hogy ezt milyen mosási technikával és mennyi energia ráfordításával érjük el. Ha belegondolunk, hogy autónk valószínűleg az egyik legértékesebb „befektetés” életünkben, nem mindegy, hogy mennyit veszít értékéből a helytelen karbantartásnak köszönhetően. Sajnos az előrelátó gondolkodás soha nem volt jellemző ránk, magyarokra. Nem véletlen, hogy nálunk szerencsésebb múltú országokban gyönyörű állapotú 10-20-30 éves autókat láthatunk az utakon gyári fényezéssel, míg itthon már a 2-3 éves autók is úgy néznek ki, mint amiket drótkefével tisztítottak.
Ha így néz ki a fényezés az autónkon, biztos van mit fejleszteni autóápolási ismereteinken
Nagyon fontos, hogy minőségi termékeket és eszközöket használjuk, mert való igaz, hogy a bogarakat egész könnyen eltávolíthatjuk dörzsi szivaccsal, de szárítás után nem fogunk örülni a látványnak. A rossz minőségű termékek egy életre elvehetik a kedvünket az autóápolástól. Az igényes autómosás célja, hogy a lehető legkevesebb energiával, a lehető legkímélőbb módon tisztítsuk meg autónkat.
Ahhoz, hogy a fényezést megóvjuk a környezet ártalmas hatásaitól (mint az UV sugárzás, a savas eső, a téli útszóró só stb.), az autóra rakódott szennyeződéseket könnyedén eltávolíthassuk, és nem utolsósorban gyönyörű csillogást kölcsönözzünk a fényezésnek, feltétlenül szükséges rendszeresen waxolnunk. Komolyabb waxokkal elegendő évente 2-3 kezelés, a gyengébb minőségűeket sajnos akár havonta is alkalmaznunk kell, mert pár mosás után lekopnak a felületről. Természetesen egyik termék sem fog örökké tartani, akkor sem, ha ezt kommunikálják a reklámokban.
Na de térjünk rá a lényegre! Még mielőtt bármilyen autókozmetikai műveletbe kezdenénk, szükség lesz egy alapos mosásra! Nagyon fontos, hogy rendszeresen mossuk autónkat, mert jelentősen megkönnyíthetjük vele a dolgunkat, és növelhetjük autónk élettartamát, illetve javíthatjuk megjelenését. Sok szakértő javasolja, hogy hetente mossunk kocsit, de én inkább azt mondom, hogy akkor mossuk, ha tényleg koszos. Téli latyakos, sós időben természetesen szükséges sűrűbben, de száraz, nyári időben, ha egy hónap után is tiszta az autónk, minek pazaroljuk a vizet? Pláne ha a wax miatt büszkeségünk egyébként is tovább marad tiszta…
Fontos tisztában lennünk azzal, hogy maga a kosz és a nedvesség az, ami folyamatosan károsítja autónkat! Ha az autónk tiszta, minden nedvesség gyorsan elpárolog a felületről, de az erősen szennyezett területeken a nedvesség sokáig képes kifejteni romboló hatását, és megindul a korrózió. Első jele a helytelen karbantartásnak, hogy a fényezés elkezd oxidálódni (mattulni), majd megjelennek a rozsdafoltok is, ami rendszeres, szakszerű karbantartással megelőzhető.
A különbség egy rendszeresen ápolt és egy elhanyagolt autó között
Mire lesz szükségünk? Egy árnyékos helyre, ami azért fontos, mert a nap sütötte meleg felületekről túl gyorsan párolog a víz, a vegyszerek gyorsabban száradnak a kelleténél, ami sok kellemetlenséget okozhat. A keréktisztítók megmarják a felniket, a sampon foltokban rászárad a fényezésre stb. Szükségünk lesz még két vödörre (samponos és öblítő), két szivacsra (kerekek és kasztni), felnitisztító kefére, előmosó szerre (ha van), felnitisztítóra, pH semleges samponra,üvegtisztítóra, mikroszálas kendőkre és vízre. „Sajnos” ha kímélő módon, karcmentesen szeretnénk autót mosni, hiába vagyunk környezettudatosak, vízre is szükségünk lesz. Víz nélkül is meg lehet tisztítani az autót és gépi mosóba is vihetjük, de ezekben az esetekben a karcmentes állapottól rögtön búcsúzhatunk.
Lássuk a lépéseket!
ELŐMOSÁS – Erre azért van szükség, mert el kell érnünk, hogy minél kevesebb koszt kelljen eltávolítanunk a samponos mosás alkalmával. Maga a kosz tologatása a fényezésen az, ami a csúnya mosókarcok kialakulásáért felelős. Ha más megoldás nincs, erős vízsugárral alaposan öblítsük át az autót! Fokozhatjuk a hatást, ha beszerzünk egy magasnyomású mosót, de túl közel ne tartsuk a fényezéshez! Ha még hatékonyabbak szeretnénk lenni, permetezhetünk az autóra előmosó szert, vagy ha más nincs, sampont, hogy fellazítsa a szennyeződéseket (sár, bogár, madárürülék maradványok stb.). Hagyjuk hatni pár percig, és utána jöhet az öblítés nagy nyomással.
KEREKEK – Míg hat az előmosó szer, megtisztíthatjuk a kerekeket. Nagyon fontos, hogy kihűlt felnikre permetezzük a vegyszert, mert a felnitiszítók többsége különböző savakat tartalmaz és a gyors párolgás miatt „besűrűsödhetnek” és megmarják a felületet. Célszerű alaposan leöblíteni a felniket, mert a szennyeződések nagy részének eltávolítása mellett így le is hűtjük őket. Egyszerre csak egy kereket tisztítsunk! Ha nagyon szennyezett a felni, használjunk felnitisztító kefét a kosz fellazítására, majd jó alaposan öblítsük le. Króm, magnézium és több részes felniken a savas tisztítószereket kerüljük, csak savmentes felnitiszítót használjunk, így megelőzhető, hogy csúnyán bemattuljanak.
SAMPONOZÁS – Két vödörre lesz szükségünk, és egy pH semleges samponra. Az egyik vödörbe tiszta vizet, a másikba samponos vizet engedjünk. Elemenként haladva mossuk le a járművet úgy, hogy minden elem után öblítsük ki a szivacsot a tiszta vizes vödörben. Ezt hívják „két vödrös” technikának. Mire végigérünk az autón, értelmet nyer az öblítő vödör, mert a lemosott kosz nagy része nem a samponos vízbe kerül, és onnan nem visszük vissza a karosszériára, gyönyörű karcokat okozva vele. Erősen szennyezett részeken sűrűbben öblítsük a szivacsot! Soha ne nyomjuk erősen a szivacsot a felületre! NE HASZNÁLJUNK „AUTÓMOSÓ” KEFÉT! NE használjunk háztartási mosogatószert, mert leoldja a waxot a fényezésről!
ÖBLÍTÉS, SZÁRÍTÁS – Alaposan öblítsük le az autót tiszta vízzel, majd szarvasbőrrel, műbörrel, vagy erre a célra kifejlesztett mikroszálas törölközővel szárítsuk meg. A szárítás gyorsítása érdekében szokás a szilikonos vízlehúzó használata is. A legkímélőbb megoldás a mikroszálas törölköző, mert ha maradt is némi kosz az autón, a puha szálak csapdába ejtik, míg ha a szilikon alá egy durvább porszem kerül, szép hosszú karcot varázsol a fényezésre.
APRÓSÁGOK – gumiápolás, üvegtisztítás, műanyagápolás stb. Ezeket a feladatokat egy következő alkalommal bővebben kifejtjük.
Nagyjából ennyiből áll az a rutinmosás, amit az időjárási körülményeknek megfelelő rendszerességgel el kell végeznünk. Ha ezzel megvagyunk, és autónk úgy ragyog, mintha a szalonból jött volna ki, már csak le kell védenünk egy minőségi szigetelő bevonattal, ami lehet egy szintetikus bevonat (ezt hívják sealant-nek), vagy egy (lehetőleg magas carnauba tartalmú) wax, amik azon túl, hogy védelmet biztosítanak, fokozzák a fényezés megjelenését, és megkönnyítik, ritkítják a további mosásokat.
Amennyiben a mosás után kisebb-nagyobb karcok, kátrányfoltok, gyanta, fémpor stb. csúfítják a fényezést, jöhetnek a gyurmázás és a polírozás különböző lépcsői, amit szintén kivesézünk még az autós szezon kezdete előtt, hogy nyáron csupa csillivilli autó lepje el az ország útjait.
Mindenkinek kellemes autóápolással töltött, napos hétvégéket és balesetmentes közlekedést kíván az AUTOGLYM!
Nagyon hasznosnak és tartalmasnak gondolom a cikkeket. Az „Autóápolás I.” Cikkben a ‘felnitisztítóra’, ‘PH semleges samponra’, stb linkek nem működnek! Üdvözlettel…
Egyes vélemények szerint télen nem szabad sűrűn mosni az autót, mert alacsony hőmérsékleten nehezen szárad és így kezdődik a korrodálódás. Igaz ez?
Kedves Hilda,
Ez hogy jutott eszébe augusztusban? 🙂
Nem osztom ezt a véleményt, sőt inkább azt mondanám, hogy pont az ellenkezője igaz.
Azt tudni kell, hogy a korrózió melegágya a nedvesség, de nem az ami egy autómosásnál éri az autót, mert a tiszta felület gyorsan megszárad.
Télen az autókon lerakódott kosz egy mosáshoz képest nagyon hosszú ideig megköti a nedvességet és károsítja a felületet. Ezt csak úgy lehet megelőzni, ha gyakran mossuk az autót, főleg azokon a kritikus helyeken, ahol felhalmozódik a sár. Ezen kívül a fényezést rendkívül agresszíven támadja az utak síkosságmentesítésére használt vegyszerek, amit szintén érdemes minél gyakrabban eltávolítani az autóról. Ezért érdemes téli szezon előtt IS kezelni az autót egy olyan tartós wax-al, amivel több hónapig védhetjük legalább a fényezést és ezért ajánlott az alvázmosás is időnként.
Üdvözlöm! Az lenne a kérdésem hogy egy Golf 4-es 14éves ezüst metál a fényezését szeretném feljavitanni. Vannak rajta kissebb karcok de minden évben 2-szer volt pasztázva Turtle Wax fényezés felujjitó pasztával. Ön milyen termékeket tudna ajánlani. Vállaszát előre is köszönöm.
Kedves Ferenc
Nagyon sok lépcsője van a fényezés feljavításának. Igény függő, hogy ki mennyi energiát és pénzt szán rá. Az alap az, hogy Super Resin Polish-val átkeni a fényezést, aztán opcióként mehet rá Extra Gloss Protection, vagy High Definition Wax, de az is nagyot dob az elért eredményen, ha megfelelően előkészíti a fényezést a waxolásra. A karcokat a Paint Renovator-al lehet csökkenteni / eltűntetni, de egy alapos mosás utáni gyurmázással minőségbeli ugrás érhető el…
Ön dönt 🙂
Üdvözlettel
Tóth Attila
Üdv Attila! Köszönöm a vállaszát az SRP és EGP-t fogom vállasztani,de előtte egy alapos gyurmázás ahogy ön tanácsolta. Gyurmában melyik lenne a megfelelő ami árban is elfogatható?
Ez a gyurmakészletünk van, vagy kapható külön a gyurma 9.000Ft-ért, de ahhoz még kell egy síkosító is (Rapid Detailer)
http://autoglym.hu/termek/surface-detailing-clay-kit/